Mi kerüljön a Mikulás-csomagba?

KUTATÓK ÉJSZAKÁJÁN A FOOD CONTROL CSOPORT
2019.09.30.

Hazánkban az elhízás mértéke egyre nagyobb méretet ölt. Magyarországon jelenleg a csaknem 10 millió főt számláló lakosság 26,4%-a elhízott és ez a szám egyre csak növekszik. A kiváltó okok tipikusan a helytelen és egyoldalú táplálkozás, valamint a mozgásszegény életmód.  Az egyik legnagyobb problémát a túlzott finomított szénhidrát bevitele, azon belül is a cukrok okozzák. A közétkeztetési rendelet (37/2014 EMMI) is szabályozza a cukorbevitelt, melyre otthon is nagy gondot kellene fordítani. Annak érdekében, hogy a kóros súlygyarapodást elkerüljük, már gyerekkorban meg kell alapozni a tudatos táplálkozás ismérveit.

Az ünnepek közeledtével hajlamosak vagyunk túlköltekezésre és ez igaz az élelmiszervásárlásokra is. Mikuláskor minden gyermek kap csomagot, amelynek általános összetevője: csokoládé, gumicukor, csoki mikulás, nyalóka, stb. esetleg virgács J

Azonban, ha közelebbről szemügyre vesszük ezeket az élelmiszereket, igazából nem kell professzornak lenni a következtetések levonásához, miszerint kizárólag tömény cukrot ajándékozunk gyermekünknek/unokánknak. A fent említett mikuláscsomag tartalmát tekintve összesen 126 g cukrot tartalmaz, ha 1 db Bounty csoki (~14g cukor), 100g Kinder csoki mikulás  (~54g cukor), 100g Haribo gumicukor (~46g cukor), 1 db Chupa-Chups nyalóka (12g cukor). A szemléltetés végett a 126 g cukor 31,5g kockacukrot jelent.

Az édességek másik hátulütője a magas cukortartalmon kívül, hogy egyéb értékes tápanyagot (fehérje) nagyon elenyésző mennyiségben vagy egyáltalán nem tartalmaznak (pl. vitamin, ásványi anyag). Így csak „üres” kalóriával „jutalmaztuk” gyermekünket, amely csak magas energia-bevitelt jelent, táplálkozásbiológiai értéket azonban nem.

De akkor mégis mi legyen a Mikulás-csomagban?

Ha csak egy kicsit tudatosabbá szeretnénk tenni a Mikulás-csomagot, akkor válasszunk bele:

  • idénygyümölcsöket, melyek fogyasztása vitamintartalmuk miatt télen elengedhetetlen. Néhány jó választás:
    • mandarin (A és C-vitamin),
    • narancs (C-vitamin),
    • kivi (B6, C és K-vitamin),
    • gránátalma (C és K-vitamin, réz)
  • olajos magvak és diófélék (sótlan)
    • földimogyoró (B1, B3, E-vitamin, folsav, magnézium, foszfor, omega-6 zsírsav)
    • pisztácia (B1, B6-vitamin, réz, foszfor, mangán, vas, kálim, omega-6zsírsav)
    • mandula (B3, E-vitamin, magnézium, foszfor, vas mangán)
  • igazi csoki Mikulást

Az elengedhetetlen, azonban csokoládék választásánál is legyünk figyelmesek. Érdemes a magas kakaó szárazanyag-tartalmú és pálmaolaj-mentes termékeket választani. Sokféle csokoládé tartalmaz hidrogénezett növényi zsiradékot, ezeket általában „kakaós” jelzővel látják el. Pl.: kakaós étcsokoládé.

  • Tönköly ropit, amely teljes kiőrlésű.
  • Teljes kiőrlésű cukormentes kekszeket (pl.: Gullon termékcsalád), az élelmiszercímkén a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, magas rosttartalmú jelölést keressük.

Food Control Csoport